Backyard Union
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Backyard Union

Welcome to Backyard Union's World of Warcraft forum.
 
PääsivuPortalHakuLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Magic; the Gathering

Siirry alas 
5 posters
KirjoittajaViesti
Sarevokk
Admin
Sarevokk


Viestien lukumäärä : 41
Ikä : 42
Location : Suomi, Kuusankoski
Registration date : 31.10.2007

Magic; the Gathering Empty
ViestiAihe: Magic; the Gathering   Magic; the Gathering Icon_minitimeTo Marras 01, 2007 9:09 pm

Magic: The Gathering, lyhyesti Magic tai MTG, on maailman ensimmäinen keräilykorttipeli. Se on Richard Garfieldin kehittämä ja Wizards of the Coast -yhtiön vuonna 1993 julkaisema. Peli aloitti kokonaan uuden keräilykorttipelien genren. Nykyään pelaajia arvioidaan olevan maailmanlaajuisesti noin kuusi miljoonaa. Peliä voidaan pelata myös ammattimaisesti, sillä yhtiön sponsoroimat turnauspalkkiot ovat erittäin huomattavia. Osa pelaajista pelaakin Magicia ammatikseen. Myös Suomessa on aktiivinen Magic-yhteisö, ja suomalaiset ovat menestyneet kansainvälisissä turnauksissa kohtuullisesti.

Peli sijoittuu fantasiamaailmaan. Se on hyvin strateginen, sitä voidaan verrata jopa shakkiin. Korttipeleille ominaisesti peliin sisältyy kuitenkin myös satunnaiselementti. Erilaisia kortteja on yli kymmenen tuhatta, ja uusia tulee noin 600 vuodessa. Ne näyttävät monin tavoin tavallisilta pelikorteilta, mutta niihin on painettu lukuisia hyvin monimutkaisiakin sääntöjä, joiden yhteisvaikutukset pelin huomattavan pitkien perussääntöjen kanssa ovat joskus kokeneellekin pelaajalle arvaamattomia. Pelaajat omistavat tyypillisesti vain murto-osan näistä korteista, sillä jotkut kortit ovat hyvin harvinaisia ja niiden jälleenmyyntihinnat ovat huomattavia (arvostetuimman kortin, Black Lotuksen arvo on noin $700 - joskin myyntiarvoltaan arvokkaampia kortteja on useita, joista listahinnaltaan korkein on Summer 3rd. Editionin sininen virhepainos Hurricanesta. "Blue Hurricane" on arvoltaan reilusti yli $5000).

Pieni, mutta tärkeä osa Magiciä on korttien taidokkaasti toteutetut kuva-aiheet ja kortteihin painetut lyhyet, usein huvittavat ylimääräiset tekstit. Nämä flavot tai flavorit (flavor text) ovat usein pieniä runoja, sitaatteja tai aforismeja.

Kortteja on julkaistu lukuisilla kielillä, ei kuitenkaan suomeksi. Erikieliset kortit ovat keskenään tasa-arvoisessa asemassa ja niitä voidaan käyttää sekaisin samassa pakassa.

Pelin Kulku:

Pelaajan täytyy ennen peliä koota itselleen pakka, joka on erilaisista korteista laadittu toimiva kokonaisuus. Tämä on monessa mielessä pelin vaativin osa, sillä vaihtoehtoja on käytännössä loputtomasti. Pakassa täytyy olla vähintään 60 korttia (ylärajaa ei ole), sekä samanlaisia kortteja pakassa saa olla korkeintaan 4 kpl (perusmaita lukuun ottamatta). Tästä poikkeuksena ovat erilaiset peliformaatit, kuten esimerkiksi Singleton (Highlander) missä kutakin korttia saa olla vain 1 kpl.

Pakan kokoamisen jälkeen aloitetaan peli (duel). Kumpikin pelaaja edustaa voimakasta velhoa tai maagia, joka pyrkii vähentämään vastustajan elinvoiman (life) kahdestakymmenestä nollaan. Pelaaja voi hävitä pelin myös korttien loppumiseen pakasta tai jollakin muulla vaihtoehtoisella tavalla. Magic vaatii tarkkaa resurssien tasapainottamista ja omien tekojen vaikutusten arviointia.

Alussa pelaajat asettavat korttipakkansa pöydälle ja nostavat seitsemän korttia. Kumpikin pelaaja käy vuorollaan läpi määrätyn vuorojärjestyksen (eli peli on vuoropohjainen), jonka puitteissa hän pyrkii pelaamaan loitsujaan.

Värit:

Magic- kortit jaetaan kuuteen väriin, jotka edustavat erilaisia voimia ja elementtejä:

* valkoinen - laki, järjestys, parantaminen, valo, rauha
* sininen - tietämys, logiikka, illuusio, ilma, vesi, teknologia
* musta - itsekkyys, voimantavoittelu, kuolema, pimeys, vainoharhaisuus
* punainen - vapaus, toiminta, tunteet, tuli, kaaos, tuho
* vihreä - kasvu, luonto, elämä, sopeutuminen, vaistot,
* kultainen - tiettyjen perusvärien yhdistelmä, voi koostua joko muutamasta tai kaikista

Värit ovat pelin perusryhmitys. Kaikki kortit kuuluvat väreihin, paitsi Maat (Lands) sekä Artefaktit (Artifact). Maa on resurssi, jolla tuotetaan tietyn värin manaa ja Artefactit ovat värittömiä kortteja. Yleensä pakoissa on vain kahta tai kolmea väriä, sillä mitä enemmän niitä on, sitä vaikeampi on pakalla pelata.

Maat (Lands):

Maa-kortit ovat Magicin resurssi. Maasta saa manaa. Manalla pelataan useita kortteja (ei Perusmaita). Maa-korteilla on myös alaryhmiä. Pakka perustuu kahdesta pääryhmästä, Maista sekä Loitsuista (Spells).

Perusmaat (Basic Lands) ja Lumiset perusmaat (Basic Snow Lands)

Perusmaat ovat pelin tärkein resurssi. Metsä (Forest) tuottaa vihreää manaa, Vuori (Mountain) tuottaa punaista manaa, Saari (Island) tuottaa sinistä manaa, Tasangot (Plains) tuottaa valkoista manaa ja Suo (Swamp) tuottaa mustaa manaa. Toisin sanoen, peliä on melkein mahdotonta voittaa ilman Maita. Lumisilla perusmailla ei sinänsä ole eroavaisuutta Perusmaiden kanssa, mutta näitä on ilmestynyt vain sarjoissa Ice Age sekä ColdSnap.

Maat (Lands)

Näillä on erilaisia ominaisuuksia kuin perusmailla.

Loitsut (Spells):

Loitsut ovat kortteja, mihin Maiden antamat manaresurssit käytetään. Loitsuilla on eniten alaryhmiä; Olennot (Creatures), Manaukset (Sorceries), Välitön Loitsu (Instant), Artifactit (Artifact) sekä Lumoukset (Enchants).

Olennot (Creatures):

Olentoja tarvitsee aina. Olentojen tarkoitus pelissä on hyökätä vastustajan elämäpisteet nolliin sekä puolustaa. Olennon oikeassa alakulmassa oleva lukumäärä kertoo olennon hyökkäysvoiman (vasen numero) sekä kestävyyden (oikea numero). Kun olento hyökkää pelaajaan, sen pelaajan elämäpisteistä vähennetään olennon hyökkäyspisteiden verran vahinkoa. Kun olento tulee torjutuksi, torjuva olento ja hyökkäävä taistelee keskenään; kummankin olennon kestävyyspisteistä vähennetään toisen hyökkäyspisteet. Kun kestävyys putoaa nollaan, olento tuhoutuu. Selvinneen olennon kestävyys palautuu vuoron lopussa.

Tämän lisäksi on artefakteja (artifact) jotka ovat värittömiä, sekä multicolor-kortteja jotka koostuvat kahden tai useamman värin yhdistelmästä. Jokaista väriä vastaa maatyyppi, jotka ovat samassa värijärjestyksessä tasanko (plains), saari (island), suo (swamp), vuori (mountain) ja metsä (forest). Pakka voi sisältää vaikkapa erilaisia kortteja kaikista viidestä väristä tai vain yhdestä.

Kortit jakautuvat kahteen päätyyppiin eli maat ja loitsut. Maat (lands) ovat resurssi, joita käytetään loitsujen tekemiseen. Maakortin aktivoimalla pelaaja saa manaa, joka kuvastaa hänen taikavoimiaan. Kun kortti aktivoidaan, se sidotaan (tap), jota myös täppäämiseksi kutsutaan, eli se käännetään vinoon pöydällä. Kortin resurssit uusiutuvat pääsääntöisesti vuoron alussa, jolloin kortti taas käännetään suoraan (untap).

Loitsuja on useita erilaisia. Olennot (creature), jotka edustavat konkreettisia olentoja. Nopeita loitsuja (instant, aiemmin myös interrupt), jotka voidaan pelata lähes koska tahansa (myös vastustajan vuorolla). Hitaita loitsuja (sorcery), jotka voidaan pelata vain tietyssä vaiheessa omaa vuoroa (main I ja main II). Lumoukset (enchantments) muuttavat olentojen, maiden tai artefaktien ominaisuuksia, tai toimivat itsenäisesti. Lumoukset jakautuvat kahteen ryhmään: yleisiin (global) jotka vaikuttavat kaikkeen pelissä ja paikallisiin (local) jotka vaikuttavat vain niiden kohteeseen, joita kutsutaan uusien sääntöjen mukaan nimellä Aura.

Korttien erikoisuuksia:

Korteilla on usein tiettyjä erikoisuuksia. Tässä on muutamia olentojen erikoisuuksia:

* Flying (lentävä)
o Lentävää olentoa ei voi torjua muilla kuin lentävillä olennoilla tai olennoilla joilla on erikseen kyky torjua lentäviä olentoja.. Lentäviä olentoja on eniten sinisellä.
* Trample (jyräys)
o Kun jyräys-ominaisuuden omaava olento hyökkää ja tulee torjutuksi, puolustava pelaaja ottaa vahinkoa hyökkäävän olennon voiman ja puolustavien olentojen kestävyyden erotuksen verran mikäli erotus on positiivinen. Jyrääviä olentoja on paljon vihreällä.
* Haste (ripeys)
o Jos ripeä olento laitetaan peliin, se voi hyökätä samalla vuorolla kuin se tulee peliin sekä käyttää kykyjään, jotka vaativat täppäyksen. Ripeitä olentoja on paljon punaisella.
* Vigilance (valppaus)
o Kun valpas olento hyökkää, sitä ei tarvitse täpätä. Valppaita olentoja on paljon valkoisella.
* Fear (pelko)
o Olentoa, jolla on pelko, ei voi torjua kuin mustilla ja artefaktiolennoilla. Pelko-olentoja on paljon mustalla.
* First Strike (ensi-isku)
o Ensi-iskuominaisuudella varustetut olennot aiheuttavat taistelussa vahinkonsa ennen muita olentoja.
* Shadow (varjo)
o Varjo-olento voi taistella vain muita varjo-olentoja vastaan.
* Rampage
o Rampage-sanan jälkeen on numero. Jos Rampage-ominaisuudella varustettu olento tulee torjutuksi tai torjuu, sen voima ja kestävyys kasvavat numeron verran. Esimerkiksi "Rampage 3" antaisi olennolle +3/+3 vuoron loppuun saakka.
* Regenerate (regenerointi)
o Kun olento tuhoutuu, se voi käyttää sen sijaan regenerointia. Kun olento regeneroidaan, sille annettu vahinko nollautuu ja se poistuu taistelusta. Olento poistuu taistelusta hautuumaan kautta, joten sillä olleet enchantmentit poistuvat hautuumaalle. Regeneroitu olento on aina sidottu. Uhrattua olentoa ei voi regeneroida.
* Graft
o Graftin omaava olento tulee peliin +1/+1-counterien kanssa, joita se saa tietyn määrän Graftin suurudesta riippuen (Jos olennolla on Graft 4, se siis tulee peliin 4:n +1/+1-counterin kanssa ja on kooltaan 4/4 pelissa.) Kun toinen olento tulee peliin, voit siirtää yhden +1/+1-counterin sille jokaiselta olennolta, jolla on Graft ja on countereita jäljellä (et kuitenkaan voi 'ottaa' countereita vastustajan olennoilta).
* Dredge
o Kun Dredgen omaava olento on hautuumaalla ja kun pystyt nostamaan kortin, sen sijaan voit laittaa Dredgen jälkeisen numeron verran kortteja pakkasi päältä hautuumaalle. Jos teet niin, saat Dredgekortin hautuumaalta käteesi.
* Indestructible (Tuhoutumattomuus)
o Kortti, jossa on tuhoutumattomuus, ei voi tuhoutua destroy-toiminnolla tai vahinkoon. Se voidaan tuhota vain pakottamalla pelaaja uhraamaan kyseinen permanent (pysyvä, lumoukset, artefaktit, olennot, maat) tai poistamalla se pelistä (remove from game).

Korteilla on enemmänkin erikoisuuksia ja niitä lisätään jatkuvasti.

Korttisarjat:

Korttisarja Julkaisuajankohta
Perussetit
Alpha 5.8.1993[1]
Beta
Unlimited Joulukuu 1993
Revised Huhtikuu 1994
4th Edition Huhtikuu 1995
5th Edition Maaliskuu 1997
6th Edition
7th Edition
8th Edition 28.7.2003
9th Edition 29.7.2005
10th Edition 13.7.2007
Erillissarjat
Arabian Nights Joulukuu 1993
Antiquities Maaliskuu 1994
Legends Kesäkuu 1994
The Dark Elokuu 1994
Fallen Empires Marraskuu 1994
Homelands Lokakuu 1995
Ice Age -blokki
Ice Age Kesäkuu 1995
Alliances
Coldsnap 21.7.2006
Mirage -blokki
Mirage
Visions Helmikuu 1997
Weatherlight Kesäkuu 1997
Tempest -blokki
Tempest Lokakuu 1997
Stronghold
Exodus
Urza -blokki
Urza's Saga
Urza's Legacy
Urza's Destiny
Masques -blokki
Mercadian Masques
Nemesis
Prophecy
Invasion -blokki
Invasion
Planeshift
Apocalypse
Odyssey -blokki
Odyssey
Torment
Judgment 27.5.2002
Onslaught -blokki
Onslaught 7.10.2002
Legions 3.2.2003
Scourge 26.5.2003
Mirrodin -blokki
Mirrodin 2.10.2003
Darksteel 6.2.2004
Fifth Dawn
Kamigawa -blokki
Champions of Kamigawa 1.10.2004
Betrayers of Kamigawa 4.2.2005
Saviors of Kamigawa 3.5.2005
Ravnica -blokki
Ravnica: City of Guilds 7.10.2005
Guildpact 3.2.2006
Dissension 5.5.2006
Time Spiral -blokki
Time Spiral 6.10.2006
Planar Chaos 2.2.2007
Future Sight 4.5.2007
Lorwyn -blokki
Lorwyn 12.10.2007
Morningtide 2.1.2008
Shadowmoor -blokki
Shadowmoor 2.5.2008

Vuoron eteneminen:

okainen pelivuoro sisältää viisi vaihetta:

* Beginning, koostuu kolmesta eri osasta eli korttien suoristus (untap), korttien sanelemat ylläpitotehtävät (upkeep) ja uuden kortin nosto pakasta (draw).
* Main I, ensimmäinen päävaihe, jossa voi pelata maita, olentoja, lumouksia, artefakteja ja sorceryja.
* Attack, hyökkäysvaihe joka sisältää seuraavat toimet:
o Taistelun aloittaminen
o Hyökkääjien julistaminen
o Torjujien julistaminen
o Taisteluvahinkojen jakaminen
o Taistelun lopettaminen
* Main II, toinen päävaihe, samanlainen kuin ensimmäinenkin.
* End turn, ylimääräisten (yli 7) korttien poistaminen kädestä hautausmaalle (ellei toisin sanota), manapoolin tyhjentäminen (pelaaja kärsii yhden vahingon jokaisesta manapooliin jääneestä manasta), vuoron loppu.

Jokainen uusi loitsu aloittaa uuden pinon (stack), johon vastustaja voi vastata (response) pelaamalla toisen loitsun pinon päällimäiseksi. Pinon loitsujen selvittämisjärjestys alkaa viimeisenä pelatusta loitsusta ja etenee järjestyksessä ensimmäisenä pelattuun.

Muuta:

Pelin säännöt ovat hyvin pitkät ja niihin on julkaistu lukematon määrä korttikohtaisia lisäyksiä. Tämän vuoksi kokenutkin pelaaja joutuu usein tarkistamaan oikean pelijärjestyksen säännöistä. Pulmia aiheuttavat esimerkiksi monimutkainen loitsujen ajoitusjärjestelmä, jolla määrätään eri korttien vaikutusten selvittämisjärjestys (resolve). Järjestelmää on yksinkertaistettu, mutta se aiheuttaa edelleen jonkin verran hämmennystä.

Peliä voidaan pelata myös erilaisilla sääntövariaatioilla. Näitä ovat useamman kuin kahden pelaajan moninpelit (multiplayer), vaihtoehtoiset pakkojenrakennustavat ja lukuisat muut.

Magiciä voi pelata myös Internetissä (Magic Online), johon kortteja päivitetään sitä mukaa kun niitä ilmestyy. Internet on muutenkin nykyään tärkeä kommunikointiväylä Magicin pelaajille. Magicin fantasiamaailmasta on kirjoitettu myös kirjoja.

Kritiikkiä:

Pelin valmistanut yhtiö on patentoinut Yhdysvalloissa pelin monet osat. Tätä eivät kaikki ole katsoneet hyvällä. Pelikorttien hinta on huomattava niiden valmistuskustannuksiin nähden, ja yhtiön monopoli takaa, ettei hintoja tulla merkittävästi laskemaan. Pelissä käsitellään monia uskonnollisia ja okkultistisia teemoja, jota kristillinen oikeisto on Yhdysvalloissa kritisoinut.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://backyardunion.palstani.com
Shakun
Uusi jäsen
Shakun


Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 31.10.2007

Magic; the Gathering Empty
ViestiAihe: Vs: Magic; the Gathering   Magic; the Gathering Icon_minitimeTo Marras 15, 2007 7:02 pm

voi hiddo tekis mieli tämmöst pelata mutku ei harrastijia löydy mistää :<
Takaisin alkuun Siirry alas
Shafy
Uusi jäsen
Shafy


Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 36
Location : Rovaniemi
Registration date : 04.11.2007

Magic; the Gathering Empty
ViestiAihe: Vs: Magic; the Gathering   Magic; the Gathering Icon_minitimeTo Marras 15, 2007 7:11 pm

joskus kauan sitten tais tulla pelattua mutta se jäi siihen muutamaan kokeiluun vaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Bertuzi
Uusi jäsen
Bertuzi


Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 36
Location : Hevonperse
Registration date : 16.11.2007

Magic; the Gathering Empty
ViestiAihe: Vs: Magic; the Gathering   Magic; the Gathering Icon_minitimePe Marras 16, 2007 12:34 pm

Laitoit sitten ihan kunnolla jotain Off Wowiin kuuluvaa asiaa Very Happy;D melkeen jaksoin lukee puoleenväliin
Takaisin alkuun Siirry alas
Myrael
Uusi jäsen
Myrael


Viestien lukumäärä : 5
Location : Vihti
Registration date : 04.12.2007

Magic; the Gathering Empty
ViestiAihe: Vs: Magic; the Gathering   Magic; the Gathering Icon_minitimeTi Joulu 04, 2007 11:50 pm

Usea kaveri pelailee, itse taidan kuitenkin pysyä vielä pen&paper roolipelaamisessa ja figuttamisessa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Magic; the Gathering Empty
ViestiAihe: Vs: Magic; the Gathering   Magic; the Gathering Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Magic; the Gathering
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Backyard Union :: Off Topic :: Off Topic-
Siirry: